ke 01.06. Matkailufoorumi

Ovet 8.00-12.00 — tbc

Lahden seudun matkailuväen yhteinen kesän avaus ke 1.6.2022 klo 8:00 Malskin Sammiosalissa.

Ohjelma

Klo 8.00 Aamiaista tarjolla Malskin Sammiosalissa
Klo 8.30 Uusi kulttuurimatkailukaupunki Lahti
Museonjohtaja Tuulia Tuomi, Lahden museot

Lahden seutu nousi kertaheitolla Suomen johtavien museokaupunkien ja kulttuurimatkailumaakuntien joukkoon, kun Lahden seudun uusi kansainvälisesti vetovoimainen visuaalisten taiteiden museo MALVA avattiin huhtikuussa. Lahden museojohtaja Tuulia Tuomi avaa museon sisältöä ja toiveita Päijät-Hämeen matkailuväen suuntaan yhteistyöstä.

Urheilu- ja liikunta – Päijät-Hämeen matkailun erilaistava teema
Yrittäjä Mikko Saarinen, Klue Oy, projektipäällikkö Jani Backman, Sport Event Management Finland ja brändimarkkinointijohtaja Tiina Kallio, Visit Lahti

Urheiluun ja liikuntaan liittyvät tuotteet ja palvelut ovat entistä vahvempia matkailun vetovoimatekijöitä. Lahden seutu on teeman edelläkävijä Suomessa luonto- ja rakennettujen olosuhteiden, urheiluopistojen sekä 100-vuotisen tapahtumahistoriansa kautta. Miten urheilumatkailun sisältöjä sekä tunnettuutta vahvistetaan kansallisesti ja kansainvälisesti, case pyörämatkailu.

Kongressit ja kokoukset uudessa ajassa
Kokous- ja kongressimyyntipäällikkö Anu Kärkkäinen, Visit Lahti

Lahden seutu lähtee uudella energialla tuleviin vuosiin kokous- ja kongressimarkkinoiden kohteena. Lahti on yliopistokaupunki, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös matkailulle. Kokous- ja kongressimatkailussa vahvan kotimaan kokousmatkailun rinnalle on tullut entistä vahvempana yhteistyö LUT-yliopiston kanssa. Uusi yliopisto ja uusi kongressikaupunki.

Mihin kotimaan matkailu olet menossa?
Insight Strategist Sari Kärki, Sanoma Oy

Kesä 2022 näyttää edelleen vahvalta kotimaanmatkailukesältä. Miltä se näyttää kuluttajatutkimuksen valossa. Sanoma Oy:ltä on valmistunut juuri kotimaanmatkailun tutkimus, josta tuoreimmat tulokset esitellään Lahden seudun matkailuväelle.

Miten Lakeland suuralueena saa näkyväisyyttä ja markkinaosuutta Keski-Euroopassa
Toimitusjohtaja Jan Badur, Nordic Marketing sekä matkailun elpyminen UK:n markkinoilla, Product Manager Andrea Godfrey, Regent Holidays

Visit Finland on jakanut Suomen neljään päämarkkina-alueeseen, missä Visit Lahti toimii yhteistyössä muiden maakuntien kanssa houkutellakseen vieraita Lakeland suuralueeseen. Mitä keskieurooppalainen vieras haluaa, mistä varaa ja mikä on Keski-Euroopan markkinatilanne uudessa maailmassa. Lisäksi markkinoina kuulemme puheenvuoron UK-markkinoiden tilanteesta.

Rohkeutta markkinointiin – asiakaslähtöisyys, kilpailuetu ja rohkeus erottautua
Creative Director Markus Nieminen, TBWA

Uutiskanava CNN julisti Lahden seudun vuoden 2022 unelmalomakohteeksi, Lahden seutu on Euroopan 9. paras matkailukohde vuonna 2022 sekä Euroopan vastuullisin matkailukohde. Lahden seutu on Suomessa herättänyt merkittävää kiinnostusta ja tuoreimpana Salpausselkä Geopark nousi UNESCO:n geologisesti arvokkaiden alueiden maailmanlaajuiseen verkostoon eli UNESCO Global Geopark -kohteeksi. Miten voimme erottautua ja olla rohkeasti erilaisia. Miten hyödynnämme yhteisesti kaikki tunnustukset – entisestään kiristyvässä kilpailussa näitä tarvitaan.

Tilaisuuden juontaa Radio Voimasta tuttu ääni ja Mainostoimisto Kuukin asiantuntija Eeva Ristkari.

#Kesä2022-tilaisuudessa jaamme osallistujille myös listan kesätapahtumista, jota MaRa-väki voi hyödyntää oman kesätuloksensa ja -toimintansa maksimoimiseksi.